5. Economie

Wat mag het kosten?

Lasten en baten per deelprogramma

Lasten en baten per beleidsdoel (vóór reservemutaties)

Verschillenanalyse 2026 versus 2025 (vóór reservemutaties)

(x € 1.000)

Lasten

Baten

Perspectiefnota 2026

-

-

Voorstellen Begroting 2026

2.805

-

Decentralisatie-uitkeringen:
Uitkeringen van het Rijk met een specifiek doel die in een specifiek jaar worden ontvangen, maar waar de besteding over meerdere jaren kan lopen.

-1.997

-

Reguliere budgetmutaties:
Deze mutaties hebben betrekking op meerjarige ontwikkelingen in structurele budgetten waaronder de indexering van budgetten.

-199

-172

Fasering en overheveling kredieten:
Voor diverse projecten en activiteiten geldt dat door wijziging van het moment van uitvoering hiervoor middelen worden overgeheveld tussen de verschillende jaren.

417

-36

Specifieke uitkeringen (SPUK):
Voor bepaalde tijdelijke activiteiten ontvangen we specifieke uitkeringen. De afloop hiervan zorgt voor een daling van de lasten en de baten in 2026.

-2.768

-2.768

Innovatie en Duurzaamheid MKB-5:
Einddatum van de subsidieregeling Innovatie en Duurzaamheid MKB 5 (IenD-5) is in 2025. Daarom zijn in 2026 in tegenstelling tot 2025 geen middelen begroot.

-700

-

Robotisering Faciliteit Scheepsbouw:
Uit het Coronafonds zijn onder het thema 'Stimulering vernieuwing en groei' middelen beschikbaar gesteld voor 'Opzetten van een gemeenschappelijke robotiseringsfaciliteit in de scheepsbouwsector'. Er is € 1.000.000 incidenteel beschikbaar gesteld, hiervan is € 700.000 geherfaseerd naar 2025. In 2026 zijn er geen middelen beschikbaar in de begroting.

-700

-

Bijdrage NEDAB (Groningen Airport Eelde):
In tegenstelling tot de begroting van 2025 zijn in de begroting van 2026 de kosten voor en de bijdragen van de provincie Drenthe en de gemeente Tynaarlo niet apart in de begroting opgenomen. Dit zorgt voor een verschuiving in zowel baten als lasten, per saldo is er een afwijking van € 10.000.

-1.933

-1.923

Groninger Ondernemersregeling (REP 24):
De Groninger Ondernemersregeling (REP 24) eindigt op 1 oktober 2025. In 2026 zijn er zodoende in tegenstelling tot 2025 geen middelen meer opgenomen in de begroting voor deze regeling.

-287

-195

Internet-/breedbandinfrastructuur (Snel Internet):
Voor de kosten van inhuur van externe expertise voor een gedegen begeleiding van het project Snel Internet Groningen is incidenteel € 550.000 beschikbaar gesteld. Deze middelen zijn vanuit 2023 en 2024 overgeheveld naar 2025. Aangezien het om incidentele middelen gaat, zijn er geen middelen opgenomen in de Begroting 2026.

-353

-

Ontwikkeling apparaatskosten:
Mutaties inzet personeel en indexatie

-900

-18

-6.615

-5.111

Prioriteiten versus regulier (vóór reservemutaties)

(x € 1.000)

Saldo

A. Prioriteiten

1. Verduurzaming en innovatie beroepsvisserij

383

2. Inrichten herstructureringsmaatschappij: transformeren bedrijventerreinen

2.480

3. Gastvrije informatievoorziening in de openbare ruimte

325

4. Toerisme Top 2026 in Groningen

138

1.485

B. Regulier

23.662

Totaalsaldo

25.147

Deze pagina is gebouwd op 10/10/2025 07:55:27 met de export van 10/09/2025 16:00:51