Inleiding
Economie
In december 2025 zullen wij het Programma Economie 2026-2029 naar verwachting vaststellen. De daarmee vastgestelde doelen inclusief indicatoren en streefwaarden zullen we bij de Voorjaarsmonitor 2026 verwerken in de Begroting 2026. Het programma geeft op tactisch niveau invulling aan de maatschappelijke doelen van de Economische Visie 2035 te weten; het versterken verdienvermogen van de Groninger economie, een circulaire economie waarin de waarde van producten, materialen en hulpbronnen zo lang mogelijk in stand blijft en een toekomstbestendige arbeidsmarkt en een sterk vestigingsklimaat.
Vrijetijdseconomie
De vrijetijdseconomie is een belangrijke economische sector die jaarlijks groeit. Naast de economische impact levert de vrijetijdseconomie een minstens zo belangrijk aandeel aan de brede welvaart, aan de leefbaarheid van Groningen.
Met een sterke vrijetijdseconomie zorgen we ervoor dat inwoners én bezoekers meer gebruikmaken van het toeristisch-recreatieve aanbod en dat bezoekers langer verblijven in Stad en Ommeland. Ons doel: elke inwoner van Groningen profiteert op termijn van de vrijetijdseconomie.
Op 3 februari 2021 hebben Provinciale Staten de Strategische Visie Vrijetijdseconomie 2021-2030 vastgesteld. In tien jaar tijd geven we de vrijetijdseconomie een stevige impuls via drie uitvoeringsprogramma’s. De kern van deze visie is helder: de vrijetijdseconomie versterkt de brede welvaart.
In februari 2024 is het Uitvoeringsprogramma Vrijetijdseconomie 2024-2027 'Groeiend Gastvrij' vastgesteld als opvolger van het Uitvoeringsprogramma 2021-2023 'Werken aan de basis'. De eerste uitvoeringsjaren hebben resultaat opgeleverd. We hebben niet alleen activiteiten uit de uitvoeringsprogramma’s gerealiseerd, maar ook de basis gelegd voor structurele samenwerking. Samen met de sector en andere partners bouwden we aan het fundament van de Groningse vrijetijdseconomie. Dit leverde waardevolle samenwerkingen en koppelkansen op. Daardoor kunnen we nu op een volgend niveau verder bouwen aan een ‘Groeiend Gastvrij Groningen’. De verbinding en samenwerking met andere programma’s is hierbij essentieel.
Om de mogelijkheden voor onze inwoners, ons erfgoed, ons landschap en trots optimaal te benutten, is verdere opwaardering van de vrijetijdseconomie noodzakelijk. De ontwikkeling van de Baanbreker Vrijetijdseconomie (onderdeel van het Nationaal Programma Groningen) biedt hiervoor een grote kans. De provincie voert de regie in het voorbereidingstraject van de Baanbreker Vrijetijdseconomie. Samen met de sector en andere partners ontwikkelen we het uitvoeringsplan dat in het vierde kwartaal van 2025 klaar is. De uitvoering van de Economische Agenda voor Groningen en Noord-Drenthe (Nij Begun) begint vanaf 2026. Deze extra rijksmiddelen versterken het bestaande beleid en dragen bij aan een toekomstbestendige vrijetijdseconomie.
(Inter)nationale samenwerking en Europese fondsen
De provincie streeft ernaar om effectieve samenwerkingen aan te gaan met internationale partners en optimaal gebruik te maken van Europese financierings- en samenwerkingsmogelijkheden en deze ook te behouden voor de regio. Daarbij hebben we speciale aandacht voor het ondersteunen van het mkb.
Wij zijn ons bewust van de waarde van internationale en grensoverschrijdende samenwerking, want niet alle uitdagingen die wij in Groningen hebben, kunnen wij alleen oplossen. De samenwerking met Duitsland, de regio's rond de Noordzee en een sterke stem in Brussel en Den Haag zijn kortom belangrijk.
We zetten we in op een decentrale uitvoering van Europese programma's zodat we als regio invloed hebben op de besteding van Europese middelen.
Via onze internationale netwerken leveren we een bijdrage aan de economische ontwikkeling en werkgelegenheid. Hierbij hebben wij speciale aandacht voor het Groningse mkb dat wij door middel van handelsmissies willen ondersteunen om nieuwe afzetmarkten te ontsluiten en exportkansen te verzilveren.
Wij behartigen de Groningse belangen en werken aan maatschappelijke resultaten voor onze provincie. Dit doen wij niet alleen, maar vaak samen met andere overheden. Waar het kan en nodig is, trekken we ook op met maatschappelijke organisaties, onderwijsinstellingen en bedrijfsleven. Door relatiebeheer en lobby op Nederlands, Duitse en Europese schaal willen we de zichtbaarheid en betrouwbaarheid van Groningen vergroten. Dat helpt om onze doelen te bereiken.
Lobby is een belangrijk instrument dat wij organiseren in SNN-verband, IPO-verband en in eigen huis. Provincie Fryslân heeft in de zomer van 2025 aangegeven zich terug te willen trekken uit de structurele lobby-organisatie van SNN. Daardoor heroriënteren ook wij ons op onze lobby. In 2026 moet de 'Noordelijke samenwerking nieuwe stijl' zijn beslag krijgen.
Met de lobby willen we nog meer proactief inspelen op kansen en bedreigingen die landelijk spelen. In dat kader halen we Den Haag vaak naar Groningen of brengen we omgekeerd Groningen naar Den Haag. Daarmee is strategisch relatiemanagement een belangrijk instrument. Het onderhouden van een netwerk en het organiseren van events gaan hand in hand samen met lobby. Het strategisch relatiebeheer is daarmee een waardevolle basis van het voeren van een effectieve lobby. We blijven inzetten op het verder professionaliseren van het strategisch relatiemanagement door te gaan werken met een CRM-systeem, het koppelen van strategisch relatiemanagement aan de dynamische lobby-agenda en de Internationale agenda en de organisatie van een jaarlijks groot event in Den Haag.