Programmaplan

4. Bereikbaarheid

Inleiding

In november 2022 hebben uw Staten het Programma Mobiliteit Provincie Groningen vastgesteld. Dit programma stelt de kaders voor het mobiliteitsbeleid voor de komende tien tot vijftien jaar. Mobiliteit heeft daarbij als doel om brede welvaart te bevorderen; deze brede welvaart valt uiteen in acht maatschappelijke opgaven. Wij dragen bij aan deze maatschappelijke opgaven door te werken aan zorgeloze mobiliteit aan de hand van zes mobiliteitsthema’s. We doen dat met een opgave gerichte aanpak en kijken vanuit het bovenliggende doel in plaats van naar een concreet knelpunt. Een integrale benadering is hierbij het uitgangspunt. In het bij het Programma Mobiliteit behorende Uitvoeringsprogramma Mobiliteit is opgenomen waar wij de komende jaren aan werken . De systeemgerichte en integrale aanpak vanuit het Programma Mobiliteit is doorvertaald in de financieringsstructuur voor mobiliteit: de beschikbare middelen zijn gebundeld tot een Regionaal Mobiliteitsfonds.

Wij werken in 2026 aan zorgeloze mobiliteit aan de hand van de volgende zes thema's:

Publieke mobiliteit
Met publieke mobiliteit bieden we een doeltreffend systeem om van A naar B te komen waarbij alle vervoersvormen naadloos op elkaar aansluiten. Hiermee bieden wij onze reizigers een begrijpbare, betaalbare, toegankelijke, betrouwbare en sociaal veilige reis.

Actieve mobiliteit
Actieve mobiliteit is elke manier van reizen waarvoor je zelf actief beweegt. Deze vorm van mobiliteit veroorzaakt geen uitstoot, weinig hinder en bevordert de gezondheid.

Goederenvervoer en logistiek
Logistiek is meer dan alleen het transport van goederen van de ene naar de andere locatie. Het is een verzamelterm voor alles wat komt kijken bij de organisatie, planning, behandeling en het vervoer van goederenstromen. Wij willen ons inzetten om logistiek te versterken en te verduurzamen.

Infrastructuur
Een goed infrastructuurnetwerk binnen en naar de provincie Groningen maakt de ruimtelijke en economische ontwikkeling van onze provincie mogelijk. Wij werken wij aan een efficiënt, effectief en duurzaam infrastructuurnetwerk van de juiste functionaliteit, kwaliteit en waarde voor de Groningers en anderen die hier gebruik van maken. In lijn met de Nota Infrastructurele Kapitaalgoederen (NIKG) werken wij aan het afgesproken kwaliteitsniveau voor de netwerken van wegen, fietspaden en vaarwegen (waaronder ook de kunstwerken).

Slimme en groene mobiliteit
Met slimme mobiliteit bedoelen we alles wat we kunnen doen om mobiliteit efficiënter, inclusiever, schoner en veiliger te organiseren. Groene mobiliteit staat voor alles wat we kunnen doen om de negatieve effecten van mobiliteit te verminderen. Dan gaat het om de schadelijke uitstoot van stoffen als CO 2 en stikstof voor het klimaat en de natuur, het verminderen van geluidsoverlast van het vervoer, werkzaamheden aan infrastructuur en ook de productie en het beheer en onderhoud van onze infrastructuur.

Verkeersveiligheid
Wij willen dat iedereen zo veilig mogelijk kan meedoen in het verkeer en iedere dag weer veilig thuiskomt Om de ambitieuze doelstelling van nul verkeersslachtoffers in 2050 te halen moeten we extra inzetten op verkeersveiligheid. We doen dit in Groningen met de succesvolle zogeheten 3E-aanpak (Education, Engineering en Enforcement), vanuit onze rol als wegbeheerder van wegen en fietspaden én als regisseur van de verkeersveiligheidsaanpak in onze provincie.

Het realiseren van zorgeloze mobiliteit doen wij samen met gemeenten, het Rijk, onze inwoners, het bedrijfsleven, organisaties, kennisinstellingen en onze buurprovincies. Deze samenwerking ontstaat deels vanzelf, en soms moeten we deze actief ondersteunen, stimuleren en regisseren. Voor verkeersveiligheid doen we dat in VVB-verband en voor slimme en groene mobiliteit met ons Hive.Mobility-netwerk. Overkoepelend werken we samen Groningen Bereikbaar aan het stimuleren van gebruik van duurzame mobiliteit en het uitvoeren van verkeersmanagement. Ook werken we in Regio Groningen-Assen-verband aan de Verstedelijkingsstrategie in die regio Groningen-Assen om goed bereikbare woningen en arbeidsplaatsen te realiseren.

schaal x 1.000
Lasten € 222.578
Baten € 39.879
Saldo € 182.699
Deze pagina is gebouwd op 10/10/2025 07:55:27 met de export van 10/09/2025 16:00:51