4. Bereikbaarheid

Wat mag het kosten?

Lasten en baten per deelprogramma

Lasten en baten per beleidsdoel (vóór reservemutaties)

Verschillenanalyse 2026 versus 2025 (vóór reservemutaties)

(x € 1.000)

Lasten

Baten

Perspectiefnota 2026

650

-

Voorstellen Begroting 2026

Decentralisatie-uitkeringen:
Uitkeringen van het Rijk met een specifiek doel die in een specifiek jaar worden ontvangen, maar waar de besteding over meerdere jaren kan lopen.

-3.331

-

Reguliere budgetmutaties:
Deze mutaties hebben betrekking op meerjarige ontwikkelingen in structurele budgetten waaronder de indexering van budgetten.

8.158

-1.122

Fasering en overheveling kredieten:
Voor diverse projecten en activiteiten geldt dat door wijziging van het moment van uitvoering hiervoor middelen worden overgeheveld tussen de verschillende jaren.

1.556

-623

Specifieke uitkeringen (SPUK):
Voor bepaalde tijdelijke activiteiten ontvangen we specifieke uitkeringen. Dit zorgt voor hogere lasten en baten in 2026.

6.567

6.567

Aanpak Ring Zuid:
Het project nadert de afrondingsfase, waardoor zowel de begrote lasten als de baten afnemen in 2026 ten opzichte van 2025.

-5.901

-3.315

Wunderline:
Vanwege de vorderingen van het project is er concreter zicht op de uitvoeringsrisico's. De verwachting is dat een aantal van deze begrote risico's niet zullen optreden. Dit leidt tot een verlaging van de begrote lasten en daarmee ook van de begrote baten in 2026 ten opzichte van 2025.

-9.701

-9.386

Exploitatiebijdrage regionale treindiensten:
De stationskosten van de Wunderline aan de Duitse zijde zijn hoger geworden, waardoor ook de begrote lasten en baten zijn toegenomen.

3.813

2.131

Spoorzone:
In het voorjaar van 2024 is tussen ProRail en de aannemer een vaststellingsovereenkomst overeengekomen waarin afspraken zijn gemaakt over kostenstijgingen en projectplanning, hierdoor zijn ook de termijnstaten aangepast. Het zwaartepunt van de werkzaamheden voor de realisatie van project Spoorzone ligt in 2025.

-23.612

-19.342

Projecten groot onderhoud en regulier onderhoud aan bruggen en kunstwerken:
De systematiek van het begroten van de kosten, gemoeid met de uitvoering van diverse projecten in het kader van groot onderhoud aan provinciale infrastructuur, worden in het lopende jaar bij de voorjaarsmonitor en de najaarsmonitor van het uitvoeringsjaar begroot.

-15.198

-802

Brailletunnel en Insnijding Emmaviaduct:
De bijdragen aan de gemeente Groningen voor de Brailletunnel en de insnijding in het Emmaviaduct zijn conform afspraak begroot in 2025.

-10.100

-

Programma Bereikbaarheid Westflank:
Het programma Bereikbaarheid Westflank heeft als doel om de westelijke ringweg (N370) te transformeren tot een comfortabele, robuuste en veilige stadsring die goed functioneert voor autoverkeer, openbaar vervoer en fietsverkeer. Inmiddels is in april 2025 door de Staten het besluit genomen inzake het afronden van het MIRT-onderzoek en vaststellen ontwikkelagenda inzake Westflank. Vanuit de vastgestelde ontwikkelagenda worden de projecten opgestart.

1.138

590

MIRT-verkenning Nedersaksenlijn:
In 2026 zal de verkenning starten over de gebiedsontwikkeling Nedersaksenlijn.

500

Ontwikkeling apparaatskosten:
Mutaties inzet personeel en indexatie

-663

-58

Overig

-200

-

-46.323

-25.361

Prioriteiten versus regulier (vóór reservemutaties)

(x € 1.000)

Saldo

A. Prioriteiten

1. Verdiepte ligging westelijke ringweg

p.m.

B. Regulier

182.699

Totaalsaldo

182.699

Deze pagina is gebouwd op 10/10/2025 07:55:27 met de export van 10/09/2025 16:00:51