7.1. Provinciale Staten
Beleidsdoel Provinciale Staten
Een toegankelijk en transparant democratisch besluitvormingsproces van Provinciale Staten
Indicatoren | |||||||
Realisatie | Streefwaarden | ||||||
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Verplichte indicatoren (BBV) | |||||||
Opkomstcijfers verkiezingen Provinciale Staten (in % kiezers/stemgerechtigden) | 62,5% | > 62,5% | |||||
Landelijke waarde | 57,5% | ||||||
Eigen indicatoren | |||||||
N.v.t. |
Prestaties |
---|
Prioriteiten
- Uitvoeren motie M332. Parallel streamen in Topweer : Aanpassen audiovisuele installatie in zaal Topweer zodat meerdere informatiebijeenkomsten en vergaderingen tegelijkertijd kunnen worden georganiseerd.
- Beschikbaar stellen live-ondertiteling Statenvergaderingen.
Regulier
- Ontwikkelen en implementeren van de nieuwe mores, op basis van de evaluatie van de Statenwerkwijze in het najaar van 2025 en deze waar nodig verwerken in reglementen en protocollen;
- Versterken van de informatiepositie van Provinciale Staten door de opwaardering van Praten met de Staten op locatie en een luistercampagne en door de verdergaande digitalisering van de informatievoorziening (inclusief experimenteerruimte voor inzet van AI);
- Actief onderhouden en uitdragen van de gewenste bestuursstijl en omgangsvormen als onderdeel van het integriteitssysteem;
- Intensiveren van de profilering van Provinciale Staten met het oog op het bevorderen van de opkomst bij de verkiezingen in maart 2027 (opstellen campagneplan).
Bijdrage verbonden partij Noordelijke Rekenkamer aan beleidsdoel
- Bijdragen aan de controlerende rol van Provinciale Staten door het uitbrengen van onderzoeken over de doelmatigheid en effectiviteit van provinciaal beleid.
7.2. Overige bestuursorganen
Beleidsdoel Gedeputeerde Staten en commissaris van de Koning
Optimaliseren beleidsvorming door toepassing van de (fases binnen de) beleidscyclus
Bevorderen van een optimale uitvoering van de rijkstaken van de commissaris van de Koning ex artikel 182 Provinciewet en de Ambtsinstructie commissaris van de Koning
Indicatoren | |||||||
Realisatie | Streefwaarden | ||||||
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Verplichte indicatoren (BBV) | |||||||
N.v.t. | |||||||
Eigen indicatoren | |||||||
Beleidscyclus ingebed in onze beleidsvorming | 80% | 90% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Per cyclus zijn de kwaliteitseisen onderliggende stukken geborgd | 80% | 90% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Prestaties |
---|
Prioriteiten
N.v.t.
Regulier
- Alle betrokkenen - via herhalingstrainingen - uitleg geven over de werking en kwaliteitseisen van de beleidscyclus en de onderliggende stukken.
- De fases van de beleidscyclus verder borgen in onze werkwijze.
- Uitvoeren rijkstaken commissaris van de Koning:
- de (her) benoemingsprocedures van burgemeesters;
- organiseren van gemeentebezoeken;
- representatie en belangenbehartiging;
- regering adviseren op diverse punten;
- adviseren en voorbereiden van de verlening van Koninklijke onderscheidingen, predicaten Koninklijk en Koninklijke erepenningen;
- adviseren en bemiddelen bij verstoorde bestuurlijke verhoudingen in gemeenten;
- toezicht uitoefenen op de bestuurlijke samenwerking binnen de Veiligheidsregio en op de samenwerking tussen rijksambtenaren onderling en met overige overheden;
- voorzitten provinciale regietafel migratie en integratie;
- verslag uitbrengen over onder andere de uitvoering van de rijkstaken in het jaarverslag van de CdK.
Bijdrage verbonden partij aan beleidsdoel
N.v.t.
7.3. Bestuurlijke samenwerking en toezicht
Beleidsdoel Samenwerking en toezicht
Bevorderen van de kwaliteit van het openbaar bestuur (onder andere via samenwerkingsverbanden) en de uitvoering van specifieke wettelijke taken
Indicatoren | |||||||
Realisatie | Streefwaarden | ||||||
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Verplichte indicatoren (BBV) | |||||||
Aantal gemeenten onder preventief toezicht 1) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Landelijke waarde | 3 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eigen indicatoren | |||||||
Gemeenten en gemeenschappelijke regelingen tijdig (voor aanvang van betreffend begrotingsjaar) in kennis stellen van het voor hen van toepassing zijnde begrotingstoezicht voor het komende jaar | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
- Bron: ministerie van BZK. Preventief begrotingstoezicht wordt ingesteld wanneer, naar ons oordeel, de begroting niet structureel en reëel in evenwicht is en het niet aannemelijk is dat dit evenwicht uiterlijk in het laatste jaar van de meerjarenraming tot stand kan worden gebracht.
N.B. Bij de behandeling van de Begroting 2025 is de toezegging gedaan te verkennen of de regionale samenwerking op diverse beleidsterreinen in de vorm van indicatoren kunnen worden opgenomen in P&C-stukken. Uit de gepleegde verkenning komt naar voren dat er (afwegings)indicatoren zijn met betrekking tot het aangaan, het beheer, de wijziging en beëindiging van regionale samenwerking in de vorm van verbonden partijen. Deze criteria zijn opgenomen in de Nota Verbonden Partijen (vastgesteld in september 2016). Deze nota wordt geactualiseerd en zal naar verwachting voor het einde van dit jaar ter vaststelling aan Provinciale Staten worden aangeboden.
Prestaties |
---|
Prioriteiten
N.v.t.
Regulier
- Samenwerken met gemeenten en andere overheden / samenspel met inwoners:
- Investeren in de samenwerking met de Groningse mede-overheden;
- Met onder andere Nij Begun werken aan herstel van vertrouwen in de overheid door in te zetten op een meer gebiedsgerichte werkwijze met de gezamenlijke overheden onder andere met een gezamenlijk Platform Participatie & Gebiedsgericht Werken als ontwikkel- en kennispunt;
- Uitvoeren van de afspraken uit de notitie Werken aan Participatie : Verankeren van participatieprocessen in de organisatie, het doorontwikkelen van de Werkplaats participatie (in samenwerking met gemeenten) en zorgen voor effectieve participatie instrumenten (zoals het online platform Stem van provincie Groningen ).
- Aanpak ondermijning en weerbare overheid:
- Op basis van de Kadernota Beleidsontwikkeling aanpak ondermijning en weerbare provincie Groningen 2024-2028 en in het verlengde daarvan de 'Weerbaarheidsscan provincie Groningen' aanbevelingen implementeren ter versterking van weerbaarheid van onze organisatie tegen ondermijnende criminaliteit;
- Versterken van de samenwerking met de gemeenten en andere partners in de veiligheidsketen bij de aanpak van ondermijning.
- Implementeren van acties vanuit het Uitvoeringsplan Groningse norm.
- Jongerenparticipatie:
- Investeren in een provinciaal dekkend scholennetwerk, zodat het aanbod rond jongerenparticipatie en burgerschap beter aansluit bij en toegankelijk is voor diverse jongeren uit alle delen van de provincie;
- Netwerkgericht werken om de samenwerking met jongeren en jongerenorganisaties te versterken en maatschappelijke impact te vergroten.
- Verder doorontwikkelen van de opbrengst van het programma Kwaliteit Openbaar Bestuur vanuit de provinciale wettelijke taken en inhoudelijke programma's met medeoverheden, kennisinstellingen, inwoners, maatschappelijke organisaties en andere partners;
- Monitoren en investeren in uitvoeringskracht van gemeenten;
- Samen met andere partners het vraagstuk oppakken van de krapte op de arbeidsmarkt voor overheden in onze regio;
- Continueren van de samenwerking met kennispartners (onder andere Rijksuniversiteit Groningen, Hanzehogeschool en CMO STAMM) rond Openbaar Bestuur en Samenleving;
- Realiseren Participatieverordening (Wet versterking participatie op decentraal niveau);
- Uitvoeren van de afspraken uit de notitie Werken aan Participatie en zichtbaar maken in de Lange Termijn Agenda welke participatieprocessen gaan lopen.
- Doorontwikkelen van de pilot met de digitale participatietool Polis samen met andere provincies;
- In het kader van het Interbestuurlijk toezicht (IBT) actualiseren van de maatwerktoezichtsplannen voor de gemeenten Groningen, Eemsdelta, Het Hogeland, Midden-Groningen, Oldambt, Pekela, Stadskanaal, Veendam, Westerkwartier, Westerwolde en de waterschappen Hunze en Aa's en Noorderzijlvest;
- Toezicht houden op het naleven van de afspraken die staan opgenomen in de maatwerktoezichtsplannen van deze gemeenten en waterschappen;
- Organiseren van kennis- en netwerkbijeenkomsten voor de onderwerpen van generiek toezicht.
- Uitvoeren Archiefwet (gedelegeerd aan Groninger Archieven).
Bijdrage verbonden partij IPO aan beleidsdoel
N.v.t.
Bijdrage verbonden partij SNN aan beleidsdoel
N.v.t.
7.4. Communicatie
Beleidsdoel Communicatie
De provincie Groningen is zichtbaar en is een toegankelijke, gemakkelijk benaderbare en betrouwbare overheid. We zorgen ervoor dat we duidelijk zijn in onze communicatie en goed vindbaar zijn.
Indicatoren | |||||||
Realisatie | Streefwaarden | ||||||
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Verplichte indicatoren (BBV) | |||||||
N.v.t. | |||||||
Eigen indicatoren | |||||||
Beeld van de website: | |||||||
- informatie kunnen vinden | 88% | 85% | 80% | 80% | 85% | 85% | |
Beeld van de informatiepagina: | |||||||
- informatiepagina gezien | 54% | 54% | 55% | 55% | 60% | 65% | |
Klik met de inwoners: | |||||||
- voldoende bij beleid betrekken | 17% | 17% | 22% | 24% | 26% | 28% |
Prestaties |
---|
Prioriteiten
N.v.t.
Regulier
- In samenwerking met de Groningse gemeenten, Het Akkoord van Groningen en Nationaal Programma Groningen werken we aan een gezamenlijke merkstrategie van en voor Groningen.
- De ontwikkelde huisstijl voor de provincie Groningen wordt eenduidig doorgevoerd in al haar communicatie-uitingen voor een eenduidige, herkenbare en professionele uitstraling.
- Doorontwikkelen on- en offline-communicatiestrategie en -middelen waarmee wij de inwoners van de provincie Groningen kunnen bereiken.
Bijdrage verbonden partij aan beleidsdoel
N.v.t.