De middelen voor beheer en onderhoud zijn integraal onderdeel van het Mobiliteitsfonds waarmee sinds 2023 wordt gewerkt. Jaarlijks wordt er een bestedingsplan mobiliteit opgesteld waarbij de middelen binnen het fonds worden toebedeeld aan de 6 beleidsdoelen en daarbinnen de subdoelen (zogenaamde fiches). De beleidsdoelen zijn opgenomen in het Programma Mobiliteit dat in november 2022 door uw Staten is vastgesteld. De middelen voor beheer en onderhoud worden jaarlijks opgenomen in het bestedingsplan en overeenkomstig met de Nota Infrastructurele Kapitaalgoederen.
In onderstaande tabel staan de begrote lasten per productgroep beschreven. Hierin hebben wij alleen de directe onderhoudsbudgetten meegenomen. De aan deze onderdelen toe te rekenen apparaatskosten en afschrijvingen zijn buiten beschouwing gelaten. Voor een totaalbeeld van de lasten inclusief apparaatskosten en rentekosten verwijzen wij naar het programma 4 Bereikbaarheid in deel 2 van deze begroting.
Tabel 13. Lasten per jaar
(x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|
Wegen | ||||||
Onderhoud en beheer wegen en fietspaden | 14.113 | 19.931 | 13.454 | 13.932 | 13.533 | 10.086 |
Verkeersmanagement | 1.549 | 1.919 | 979 | 980 | 980 | 1.558 |
Waterwegen | ||||||
Onderhoud en beheer vaarwegen | 599 | 4.108 | 3.192 | 381 | 429 | 228 |
Kunstwerken vaarwegen | 2.251 | 3.083 | 738 | 730 | 724 | 2.353 |
De reconstructie en verbetering van bestaande infrastructuur en de vervanging van kunstwerken vindt plaats in het kader van het programma Mobiliteit. Veelal wordt een bijdrage geleverd vanuit het budget voor onderhoud.