Paragrafen

Verbonden partijen

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Assen

Doelstelling

Het OV-bureau, een gemeenschappelijke regeling van de provincies Groningen en Drenthe en de gemeente Groningen, is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer per bus in Groningen en Drenthe. Het OV-bureau Groningen-Drenthe stuurt de vervoerders aan en geeft het openbaar vervoer per bus vorm. Het is verantwoordelijk voor het beheer van de busconcessies, toekomstige aanbestedingen en, samen met de partners, de ontwikkeling van het openbaar vervoer.

Ontwikkelingen

Over 2024 hebben we een kostendekkendheid gehaald van 48,2%. Dit is 1,6% hoger dan is gesteld in de primaire begroting. Deze plus is gerealiseerd doordat de baten 6,8% hoger zijn dan begroot. Ook was er een groei in reizigerskilometers van 12%. Daarmee is een flinke stap gezet in de verdere groei van het busvervoer in Groningen en Drenthe. De lasten voor de uitvoering pakte € 4,2 miljoen lager uit dan begroot, echter de baten vielen ook € 4,7 miljoen lager uit.
Verder is er een hogere klanttevredenheid cijfer van 7,7 (ten opzichte van 7,5 in 2023).
De doelstelling van een CO2-uitstoot van 1 gram per reizigerskilometer (gr/rkm) voor 2024 is niet gehaald. In de praktijk blijkt het doel van 1 gr/rkm niet realistisch maar is het een streefwaarde. Gelet op dat circa 25 HVO-bussen blijven rijden tot einde concessie is het doel naar 5 gr/rkm bijgesteld. In 2024 is 12 gr/rkm behaald (auto was 74,2 gr/km in 2024; dit is hoger dan beoogd maar nog altijd twee derde minder dan in 2023. De reden voor de hogere waarde zijn leveringsproblemen bij de bestelde bussen. Door faillissement (van Van Hool) en niet nagekomen leveringsafspraken (Ebusco), zal pas vanaf 2027 de beoogde 5 gr/rkm kunnen worden behaald.

Financieel belang

De bijdrage van de provincie Groningen aan het OV-bureau bedraagt in 2026 in totaal € 48,7 miljoen op een totale begroting van het OV-bureau van ruim € 161,95 miljoen. Dit is inclusief de middelen verkregen uit de motie Bikker. De overige baten van het OV-bureau betreffen de bijdragen van de provincie Drenthe en de reizigersopbrengsten (inclusief de Studenten OV-kaart).

Bestuurlijk belang

Naast de busconcessies die door het OV-bureau worden beheerd, is de provincie verantwoordelijk voor het openbaar vervoer op de regionale spoorlijnen. Daarbij is de provincie systeemverantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de provincie Groningen. Provincie Groningen heeft samen met provincie Drenthe en gemeente Groningen zitting in het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur van het OV-bureau. Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, behoudens een aantal zaken betreffende de begroting en de concessie welke bij unanimiteit genomen worden. De provincie Groningen is voorzitter van het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur.

Mogelijke risico's

Na vaststelling van de jaarrekening 2024 op 3 april 2025 door het Algemeen Bestuur bedraagt de weerstandscapaciteit € 7,5 miljoen.  

Financiële kengetallen:

Per 31-12-2024:

Verwacht 1-1-2026:

Verwacht 31-12-2026:

- Eigen vermogen

€ 16,0 miljoen

€ 9,0 miljoen

€ 7,2 miljoen

- Vreemd vermogen

€ 21,4 miljoen

€ 15,4 miljoen

€ 12,0 miljoen

- Solvabiliteit

42%

32%

30%

- Resultaat

-/- € 0,59 miljoen

€ 0

€ 0

Provinciale bijdrage 2026

€ 48,74 miljoen
(deelnemersbijdrage en exploitatiekostenbijdrage)

Programma: Bereikbaarheid
Deelprogramma: Openbaar vervoer

Deze pagina is gebouwd op 10/10/2025 07:55:27 met de export van 10/09/2025 16:00:51