Met het vaststellen van de Groningse Digitaliseringsstrategie door uw Staten eind 2021, heeft de provincie haar digitale ambitie uitgesproken. Hiervoor zijn in 2024 en 2025 de benodigde middelen beschikbaar gesteld. In 2026 blijven we daarom werken aan de uitvoering van de uitgangspunten van de digitaliseringsstrategie:
- We zetten digitalisering in om maatschappelijke waarde te creëren;
- We zijn en blijven scherp op belangrijke randvoorwaarden;
- We verkleinen de afstand tussen data en beleid;
- We denken en handelen vanuit onze rol als middenbestuur;
- Op gebied van digitalisering zoeken we samenwerking met anderen.
In de afgelopen jaren heeft veel nadruk gelegen op het inzetten van digitale technologie. Echter, we zien dat we het succes van digitalisering met name afhangt van de manier waarop het wordt toegepast in het proces en de vaardigheid van medewerkers om daar op een goede manier gebruik van te maken. In 2026 zullen we daarom meer aandacht hebben voor de optimale mix van drie factoren die cruciaal zijn voor het maken van de noodzakelijke digitale transformatie, te weten:
- Digitalisering: het inzetten van digitale techniek;
- Medewerker: het zorgen dat de medewerker over digitale vaardigheden beschikt om te kunnen werken met digitale middelen;
- Proces: het optimaal inrichten van het proces met als doel de gevraagde dienst te leveren, gebruik makende van digitale middelen.
In essentie komt het erop neer dat management en medewerkers de juiste stappen in het proces kunnen zetten met hulp van digitale middelen met het maatschappelijk resultaat als uitkomst. Dat betekent dat de komende periode de focus komt te liggen op de medewerker en het proces.
De Groningse digitaliseringsstrategie bestaat uit drie programmalijnen:
- Werken aan het realiseren van opgaven met data en digitale technologie: Voor het realiseren van onze (maatschappelijke) opgaven, werken we proactief met data en technologie. Dit doen we door te experimenteren met digitalisering op verschillende beleidsterreinen, uiteraard rekening houdend met ethiek en veiligheid van onze gegevens.
- Bouwen aan een flexibel en robuust digitaal fundament: Basisvoorzieningen zijn in de organisatie nodig om (maatschappelijke) taken uit te kunnen voeren. Tot deze randvoorwaardelijke basis behoren ICT-basisvoorzieningen en -architectuur (van gegevens en systemen), maar ook het goed inrichten van datastromen en informatievoorziening. Hiervoor zijn adequate voorzieningen als ICT-infrastructuur, hardware en software nodig én er zijn goed georganiseerde processen nodig voor het beheren van de voorzieningen en het doorvoeren van veranderingen. Het op orde brengen en houden van deze basis zien wij als fundament in de digitale transformatie. Dit fundament geldt als 'enabler' voor het realiseren van de maatschappelijke opgaven en de daaraan verbonden vernieuwing die dit van de organisatie vraagt. De inzet van data en technologie brengt echter ook risico’s met zich mee, vooral op het gebied van informatieveiligheid, cybercrime en privacy. We verminderen deze risico’s door actief aandacht te besteden aan onderwerpen als ethiek en veiligheid en zorgen voor incorporatie hiervan in ons beleid.
- De ontwikkeling naar digitaal en data gedreven werken: De provincie wil werken vanuit maatschappelijke opgaven en primaire taken. Hierbij is de beschikbaarheid van data en informatie steeds belangrijker, ook bij integrale vraagstukken. Dit betekent dat juist bij beleidsafdelingen de vaardigheden in het omgaan met informatie en data maar ook de informatiebeveiligings- en privacykant sterk ontwikkeld moet worden. Dit doen we met een passend aanbod van workshop en trainingen om deze ontwikkeling te stimuleren. Deze programmalijn draait om het overbruggen van de kloof tussen beleid en data of technologie.
De beleidsdoelen uit de drie programmalijnen in de Groningse Digitaliseringsstrategie zijn uitgewerkt naar zes uitvoeringssporen waarvan drie sporen zich in een vergevorderd stadium bevinden dat ze worden overgedragen naar de lijn of zijn afgerond.
- E-dienstverlening: Het dienstverleningsportaal wat via de provinciale website toegankelijk zal worden biedt voor de Groninger, maar ook voor bedrijven en instellingen een eenvoudig en duidelijk startpunt voor het aanvragen van de producten en diensten van de provincie. Dit spoor zal worden voortgezet in 2026.
- Openbaar maken en publiceren: Inwoners van de provincie Groningen hebben recht op informatie die de provincie Groningen heeft op basis van de Wet open overheid (Woo). Dat was tot nu alleen op aanvraag, echter de Woo schrijft voor dat de overheid dat ook actief dient te doen voor een aantal informatiecategorieën. Dit spoor geeft daaraan invulling en legt tevens de basis voor de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer en de Wet elektronische publicaties. Dat betekent dat onze publicaties op één centrale plek digitaal worden gepubliceerd. Zie ook paragraaf 8. Openbaarheid (Woo). Dit spoor is inmiddels afgerond en lopende zaken zijn overgedragen naar de lijn.
- Informatiebeheer: Als gevolg van een Woo-verzoek verzamelen we de relevante informatie. Dit veronderstelt een goed ingerichte informatiehuishouding waarin we dat snel kunnen doen. Daarnaast hebben we te maken met de nieuwe archiefwet. Daarom wordt in dit spoor gewerkt aan het op orde brengen van onze informatiehuishouding. Informatiebeleid is opgesteld en in de systemen wordt dit beleid geïmplementeerd. Verder worden medewerkers getraind op basis van het nieuwe beleid. Dit spoor wordt zal worden voortgezet in 2026.
- Data gedreven werken: Door data gedreven te werken zorgen we ervoor dat we data optimaal inzetten voor de onderbouwing van onze besluitvorming. In dit spoor zit tevens het onderzoeken of we generatieve kunstmatige intelligentie kunnen inzetten om zelf efficiënter te worden, en dat met het oog op verantwoord, ethisch gebruik. Ook zetten we verder in op het actief delen en openbaar maken van datasets. Dit spoor wordt zal worden voortgezet in 2026.
- Communicatie: De dienstverlening van de provincie Groningen dient toegankelijk te zijn voor alle Groningers. Daarom wil de provincie Groningen voldoen aan de digitale toegankelijkheidseisen (digitoegankelijk), beveiligingseisen, privacy-eisen en archief eisen voor al haar websites en apps. Daarmee voldoen we aan de Wet digitale overheid. Verder wordt gezorgd dat de motor voor deze websites, het contentmanagementsysteem, voldoende robuust en veilig is om de toekomst mee in te gaan. Dit spoor is in zo’n vergevorderd stadium dat dit wordt overgedragen naar de lijn.
- Flexibel en robuust fundament: De resultaten van dit spoor zorgen dat medewerkers van de provincie op een goede manier hun werk kunnen blijven doen. We vervangen verouderde systemen door moderne cloud gebaseerde systemen en we vernieuwen ons netwerk en onze werkplek. Dit spoor is in zo’n vergevorderd stadium dat dit wordt overgedragen naar de lijn.
In deel 2. Programmaplan, deelprogramma 8.1 Bedrijfsvoering zijn de beoogde resultaten voor 2026 opgenomen.