In 2026 blijven we werken aan de Groningse Digitaliseringsstrategie . Focus zal meer verlegd worden naar mens en proces, naast digitalisering wat bij zal dragen aan de noodzakelijke digitale transformatie. Daarvoor is met de uitvoering van de Groningse Digitaliseringsstrategie, tot nu toe, een goede basis gelegd. (Zie paragraaf Grote transities voor een nadere toelichting op de strategie.) Enkele belangrijke aandachtspunten zijn hierna opgenomen.
Beschikbaarheid van expertise
De afgelopen jaren is er sprake is van een significante en structureel oplopende vraag naar verandercapaciteit. In de huidige arbeidsmarkt is het steeds lastiger om flexibele capaciteit te alloceren. Deze trend is ook bij andere organisaties in het Noorden en de rest van Nederland waarneembaar. De krapte op de arbeidsmarkt is voelbaar en ook zichtbaar bij de werving en selectie voor nieuwe medewerkers.
In de media zijn steeds weer voorbeelden van datalekken en risico’s op het gebied van cyberveiligheid. Wij zijn ons daar bewust van en nemen onze verantwoordelijkheid op het gebied van informatiebeveiliging c.q. cyberweerbaarheid en privacy. Een zorgvuldige en veilige omgang met de gegevens van onszelf, onze inwoners en ondernemers vormt een essentiële bouwsteen voor het vertrouwen in de provincie.
Informatiebeveiliging
Het op orde hebben en houden van informatiebeveiliging (waaronder cybersecurity) is essentieel voor de continuïteit van de dienstverlening van onze organisatie. In 2025 zijn wij wederom doelwit geweest van een DDoS-aanval wat maakt dat de aandacht voor onze cyberveiligheid een continu proces is.
Als provincie blijven wij ons nadrukkelijk inzetten op het verhogen van onze informatieveiligheid c.q. cyberweerbaarheid en willen wij voldoen aan (wettelijke) verplichtingen zoals de Network and Information Security directive (NIS2), de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). In 2026 vervolgen we de benodigde activiteiten rondom de NIS2 die we in 2025 hebben ingezet, waaronder het aansluiten op het Nationaal Cyber Security Centrum , het inrichten van de verantwoording aan de toezichthouder voor de NIS2, het planmatig verder met het uitvoeren van risicoanalyses, het verder borgen van security en 'privacy by design', het doorvoeren van aanvullende organisatorische en technische maatregelen en het verder verhogen van de bewustwording.
Met deze aanpak streven wij naar structureel passend en verantwoord niveau van gegevensbescherming en informatiebeveiliging c.q. cyberweerbaarheid.
Verbetering van de informatiehuishouding
We hebben de afgelopen jaren belangrijke stappen gezet in de modernisering van ons informatiebeheer. Dit traject kent meerdere fasen en initiatieven die gezamenlijk bijdragen aan een toekomstbestendige, digitale en goed beheerde informatiehuishouding. In november 2026 bereiken we naar verwachting een belangrijke mijlpaal: vanaf dat moment beschikken we in ons provinciehuis niet langer over fysieke archieven. Alle resterende papieren dossiers zijn dan bewerkt en vervolgens overgedragen aan de Groninger Archieven of vernietigd. Documenten bij de Groninger Archieven zijn openbaar.
Om de digitale informatievoorziening verder te professionaliseren, gaan we de praktische haalbaarheid onderzoeken van nieuwe software voor goed beheer en beveiliging van onze informatie. We gaan verschillende tests doen op het gebied van bescherming van gevoelige gegevens als beheersing van risico’s en naleving van wet- en regelgeving (waaronder de Archiefwet en de Woo). Met de uitkomst van het onderzoek maken we een advies om te kunnen besluiten of we deze nieuwe software al dan niet structureel gaan inzetten.
Daarnaast gaan we vastleggen welke applicaties we gebruiken voor welke processen. Dubbele gegevensopslag kunnen we hiermee voorkomen, wat weer bijdraagt aan het gemakkelijker vinden van informatie en dus aan meer transparantie. Ook kunnen we beter voldoen aan wet- en regelgeving rondom openbaarheid en archiveren.
Documentmanagementsysteem, subsidies en besluitvorming (Kiwi)
In het kader van verbetering van onze informatiehuishouding hebben we onderzoek laten doen naar de toekomstvastheid van het documentmanagementsysteem (DMS) dat we ook inzetten voor het verlenen van subsidies en voor GS-besluitvorming. De uitkomst daarvan was dat het niet meer goed bij de provincie past omdat:
- de kosten van het DMS die hoog zijn in relatie tot de kosten van referentieorganisaties;
- het systeem niet gereed is voor nieuwe ontwikkelingen zoals de archiefwet of digitale dienstverlening;
- het systeem niet voldoet aan architectuur uitgangspunten;
- er nu en in de toekomst maatwerk nodig blijft om het systeem te blijven gebruiken;
- het systeem te wensen over laat qua gebruikersvriendelijkheid;
- het niet mogelijk is om dossiers te reconstrueren wat nodig is in het kader van de archiefwet;
- de expertise om het systeem te onderhouden erg schaars in de markt is.
We oriënteren ons daarom op de markt op alternatieven. Dit is een omvangrijk project wat op z’n vroegst kan worden uitgevoerd na de invoering van het nieuwe financieel systeem omdat ook daarvan de impact groot is op de organisatie.
Digitale autonomie
Als provincie willen we minder afhankelijk zijn van big-tech leveranciers zoals bijvoorbeeld Microsoft. Hierin volgen we het rijkscloudbeleid. We sluiten dus aan bij de Nederlandse Digitaliseringsstrategie . Deze keuze maken we omdat het schaalniveau van de provincie te klein is om dit ‘alleen’ te doen. Wanneer we besluiten om te kiezen voor alternatieven heeft dit consequenties voor de gebruikservaring. De Microsoft-oplossingen zijn namelijk dermate rijk aan functionaliteit dat het niet waarschijnlijk is dat alternatieven meteen dezelfde functionaliteit bevatten. Daarvan zal de consequentie zijn dat onze applicatieportfolio in omvang zal gaan toenemen en dus hogere kosten.