Periodiek ontvangen wij van de Belastingdienst gegevens over de werkelijke ontwikkeling van het wagenpark, op basis waarvan we onze ramingen bijstellen. De raming opbrengst opcenten mrb is gebaseerd op de werkelijke aantallen per medio 2025. Ten opzichte van de Perspectiefnota 2026 doen zich de volgende ontwikkelingen voor.
Tabel 23. Wijzigingen in de opbrengsten opcentenheffing mrb
(x € 1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | Totaal |
---|---|---|---|---|---|---|
Begroting 2026 | 68.575 | 72.173 | 72.555 | 72.400 | 72.432 | 358.135 |
Perspectiefnota 2026 | 67.155 | 71.721 | 71.523 | 71.325 | 71.128 | 352.851 |
Verschil | 1.421 | 453 | 1.032 | 1.075 | 1.305 | 5.285 |
Naar aanleiding van de onjuiste afdrachten opcenten mrb begin 2025 is met de Belastingdienst overlegd over de wijze waarop de gegevens die wij als provincies nodig hebben om een juiste raming te kunnen maken worden aangeleverd. Dit heeft geleid tot een verbetering in de aangeleverde informatie. Het blijkt dat er nog steeds een groei plaatsvindt in het aantal voertuigen. Het positieve verschil in de raming is daar volledig aan toe te schrijven.
Met ingang van 2026 veranderen ook een aantal tariefkortingen ten opzichte van 2025. Zo zullen de elektrische voertuigen een korting krijgen van 30% in plaats van 75% in 2025, vervalt de korting van 25% voor de hybride voertuigen en gaan campers 50% van het tarief betalen in plaats van 25% in 2025. Deze maatregelen waren al eerder aangekondigd en waren verwerkt in de raming bij de Perspectiefnota 2026. Vandaar dat die wijzigingen nu bij de Begroting 2026 geen effect hebben.