Financiële begroting

Financiële positie

5. Economie

Hierna volgt een toelichting op de voorstellen in bovenstaand overzicht.

Categorie 1a - Wettelijke taken en verplichtingen
N.v.t.

Categorie 1b - Structurele taken ook structureel begroten

1. Economisch programma
De Economische visie 2035 beschrijft een hoger ambitieniveau, extra inzet op strategisch doelen en meer integrale opgaven dan het voorgaande economische programma. Het is één van de drie grote visies die de koers van onderliggende beleidsprogramma's bepalen. Bovendien vergt een meer regionale aanpak voor de uitvoering van het beleid extra inspanning. Daarom is extra budget nodig. Uit de economische analyse blijkt dat Groningen structureel achterblijft bij andere regio's als het gaat om materiële welvaart én de regionale verschillen binnen onze provincie groot zijn. Wij  verhogen daarom het economisch ambitieniveau door strategisch in te zetten op een aantal maatschappelijke doelen. Deze doelen zijn het vergroten van het verdienvermogen van de Groninger, een toekomstbestendige circulaire economie én een toekomstbestendige arbeidsmarkt en sterk vestigingsklimaat. Bovendien is voor de uitvoering van het Programma Economie 2026-2029 extra inzet nodig op een regionale aanpak om de opgaven te effectueren. Daarnaast blijkt uit de analyse dat economische ontwikkelingen steeds complexer van aard worden en ingrijpen op andere maatschappelijke ontwikkelingen. Dit vereist meer samenhang met andere beleidsterreinen en afstemming met de Omgevingsvisie en Leefbaarheidsvisie. Het maatschappelijk effect, de maatschappelijke doelen en de specifieke opgaven willen we bereiken door via integraal beleid extra in te zetten op de volgende opgaven: bevorderen van innovatie en kenniseconomie, werken aan een toekomstbestendige arbeidsmarkt, perspectiefvolle landbouw stimuleren, internationaliseren, toekomstbestendigheid bestaande bedrijven waarborgen en een aantrekkelijk vestigings- en investeringsklimaat realiseren.

Wij stellen voor om voor het realiseren de ambities van het Economisch programma vanaf het jaar 2028 structureel € 1.883.000 per jaar beschikbaar te stellen.

2. Beroepsvisserij (steun en investeren in verduurzaming en innovatie)
De beroepsvisserij op zee staat onder druk. De beroepsvisserij is van oudsher verbonden met onze provincie en is zowel economisch als cultuurhistorisch van belang, daarom geven wij de beroepsvissers onze steun. Dit doen we door te investeren in verduurzaming en innovatie, gerelateerd aan een transitie naar een duurzame en toekomstbestendige visserij met betrokkenheid van zowel de sector als natuurorganisaties. Wij pleiten voor een toekomstbestendige vergunningverlening, die zowel ecologische als economische belangen in balans houdt. De vastgestelde Toekomstagenda Lauwersmeer bevat eerste handvatten richting een toekomstbestendige beroepsvisserij.

Wij stellen voor om voor het continueren van de steun (€ 50.000) en investeren in verduurzaming en innovatie van Beroepsvisserij (€ 334.000) vanaf het jaar 2028 in totaal structureel € 384.000 per jaar beschikbaar te stellen.

3. Recreatie en toerisme (Vrijetijdseconomie)
In het hoofdlijnenakkoord staat dat onze provincie gezien mag worden en dat er de ambitie is om de komende jaren te investeren in de vrijetijdseconomie. Voor de periode tot en met 2027 zijn tijdelijk extra middelen beschikbaar gesteld. Om onze ambities van de Strategische Visie Vrijetijdseconomie 2021-2030 te kunnen realiseren zijn structureel extra middelen benodigd. Wij willen het provinciale vrijetijdsbeleid en onze bijdrage aan de sector toekomstbestendig maken.

Wij stellen voor om voor het realiseren van onze ambities van de Strategische Visie Vrijetijdseconomie vanaf het jaar 2028 structureel € 800.000 per jaar beschikbaar te stellen.

4. Cofinanciering Europese programma's
Structureel voortzetten van deze middelen is nodig in verband met de uitvoering van EFRO, JTF en Interreg welke ook de komende jaren nog van kracht zijn. Daarnaast is Nij Begun dan volop operationeel, wat ook een beroep zal gaan doen op dit cofinancieringsbudget. Nij Begun heeft naast een startkapitaal van € 250 mln. een jaarlijks budget van € 100 mln. om de economie te stimuleren. Uiteraard wordt niet aan alle projecten cofinanciering vanuit de provincie toegekend, sterker nog er wordt zeer terughoudend mee omgegaan. Dat is ook noodzakelijk aangezien een cofinancieringsbudget van € 3 miljoen ten opzichte van het Nij Begun-budget van € 100 miljoen natuurlijk absoluut minimaal is. De verwachting is dan ook dat naast deze middelen een verdere ophoging van het jaarlijkse budget noodzakelijk zal zijn.

Wij stellen voor om voor de Cofinanciering Europese programma’s ook voor de jaren 2028 en 2029  incidenteel € 3.000.000 per jaar beschikbaar te stellen.

5. Benutting Europese fondsen
Om onze beleidsdoelstellingen te halen zullen de Europese fondsen zo maximaal mogelijk benut moeten worden. Om dit mogelijk te maken willen wij de personele inzet op projectverwerving en het subsidie gereed maken van projecten minimaal handhaven, zeker gezien het feit dat door JTF en Nij Begun nog een extra beroep gedaan wordt op deze capaciteit. We stellen daarom voor om de dekking voor de tijdelijke functie op het terrein van projectverwerving en subsidie gereed maken, waarvoor na 2026 nog geen dekking beschikbaar is, te continueren en structureel te maken.

Wij stellen voor om vanaf het jaar 2027 structureel € 99.000 per jaar beschikbaar te stellen voor het inzetten van capaciteit op de benutting van Europese fondsen.

Categorie 2 - Aangenomen moties
N.v.t.

Categorie 3 - Voorstellen Perspectiefnota 2026 (doorgeschoven voorstellen en p.m.-posten)

1. Vrijetijdseconomie - Gastvrije informatievoorziening in de openbare ruimte
Een aantrekkelijk openbaar gebied met duidelijke informatie waar je moet zijn en wat er te zien is draagt eraan bij dat bezoekers en inwoners zich gastvrij onthaald en welkom voelen in onze provincie.
Belangrijke eerste stappen: zijn het opruimen van informatieborden met slechte kwaliteit in de openbare ruimte en het opzetten van een project om de Toeristische Overstappunten in Groningen in één keer goed neer te zetten. Daarnaast is het fietsknooppuntennetwerk en een deel van het wandelknooppuntennetwerk in Groningen aan het einde levensduur en aan vervanging toe. Hiervoor staan wij als provincie, samen met de Groningse gemeenten aan de lat. Een revitalisatie van beide netwerken is essentieel voor het behoud van de kwaliteit van beide netwerken en is onderdeel van gastvrije informatievoorziening. Het fiets- en het wandelknooppuntensysteem is een belangrijke basis van ons recreatief-toeristische aanbod.

Wij stellen voor om voor het revitaliseren van het fietsknooppuntennetwerk en het revitaliseren van het wandelknooppuntennetwerk een bedrag van € 850.000 beschikbaar te stellen (€ 325.000 voor 2026 en € 525.000 voor 2027).

Categorie 4 - Uitwerking Uitvoeringsagenda

1. Herstructureringsmaatschappij / transformeren bedrijventerreinen
In de Economische Visie en het concept Programma Economie is opgenomen dat we als provincie een sterkere sturing wensen op (her)ontwikkeling van bedrijventerreinen. In de ontwerp-Omgevingsvisie is opgenomen dat wij bestaande bedrijventerreinen bereikbaar (fysiek en digitaal), veilig, gezond, energie-efficiënt en klimaatbestendig willen maken. Ter ondersteuning van deze herstructurering werken we in samenwerking met provincie Drenthe en Regio Groningen-Assen aan de start van een Herstructureringsmaatschappij Drenthe-Groningen (HMDG) welke per 2026 zou moeten starten.

Wij stellen voor om voor het realiseren van de Herstructureringsmaatschappij / transformeren bedrijventerreinen incidenteel € 2.480.000 beschikbaar te stellen voor het jaar 2026 en voor de jaren 2027 tot en met 2029 incidenteel € 200.000 per jaar beschikbaar te stellen. Tevens stellen we voor om vanuit onze middelen Provinciale meefinanciering € 250.000 beschikbaar te stellen voor 2026.

Categorie 5 - Overige voorstellen
N.v.t.

Deze pagina is gebouwd op 10/10/2025 07:55:27 met de export van 10/09/2025 16:00:51